Wikia

Sinterklaas-profiel.jpg
<< TERUG NAAR HOOFDPAGINA >>

Sinterklaas is de Goedheiligman.

Persoonlijkheid

Niemand weet hoe oud de sint nou precies is. Geleerden denken dat hij honderden jaren oud is. Hij is jarig op 6 december, maar de meeste Nederlanders vieren zijn verjaardag op de 5de van december. Terugkerende uitspraken zijn "Het komt allemaal goed" en "Ik vind het nu al leuk". Hij drinkt graag bisschopswijn en zijn favoriete eten is boerenkool met worst. Elk jaar rond zijn verjaardag schenkt hij kadootjes aan groot en klein.

Achtergrond

Hij komt oorspronkelijk uit Turkije en is tegenwoordig woonachtig in Spanje. Men zegt in de regio van Madrid, maar dit weet niemand zeker. Hij heeft kastelen in Nederland en Spanje. Jaarlijks komt hij naar Nederland via de zee op Pakjesboot 12. Zijn hulpkrachten noemt hij 'pieten'. Zijn meest vertrouwde pieten zijn Hoofdpiet en Chefpiet, maar natuurlijk ziet hij alle pieten als een gelijke.

Kleding

De sint draagt een mijter op zijn hoofd en een staf in zijn hand. Zijn jurk heet officieel een tabberd en onder deze tabberd draagt hij een paarse onderjurk. Aan zijn vinger draagt hij een ring met een juweel.

Liedjes

In 1998 maakte hij een liedje genaamd "Ik Droom Van Een Vriendje", een lied over zijn paard Amerigo. In 2016 kwam er een nieuw liedje: "Wie Zoet Is Krijgt Alles", een nieuwe tekst gemaakt op de muziek van het bekende liedje "Y Viva Espagna" ("Leve Spanje").

Around Wikia's network

Random Wiki